zaterdag 14 januari 2012


IETS AFSPREKEN


Het kwam al eerder ter sprake: hoe spreek ik iets af met Bonairianen? Vooropgesteld, het zijn hartelijke en vriendelijke mensen. Maar als het gaat om het maken van een afspraak, dan is het net alsof wij op verschillende golflengtes uitzenden en ontvangen.Toch ben ik intussen wat verder gekomen in dit leerproces...

Een Bonairiaan zegt nooit nee als hem om iets wordt gevraagd. Dat slaan  wij West Europeanen in onze hersenen op als ja. Dat is veel te kort door de bocht. Echt een beginnersfout. Het feit dat hij geen nee zegt is een uiting van zijn vriendelijkheid, maar nog niet het begin van een afspraak.

Vanmorgen is mijn auto opgehaald voor een sevicebeurt. Dat is nu gerealiseerd,  nadat mij al een keer of vier was beloofd dat hij zou worden opgehaald. Tijd en plaats nauwkeurig afgesproken,althans in mijn beleving, maar er gebeurde vervolgens helemaal niets...En de auto ging steeds meer rammelen en lawaai maken. Ik hield er zo langzamerhand echt rekening mee zeer binnenkort met pech langs de weg te komen staan.

Maar vanmorgen (zaterdagmorgen) waren ze er dan, na een dag of tien. De auto is gehaald. Intussen had ik geleerd dat je een afspraak moet bevestigen, bijna moet bezegelen. Dus als ik vraag – zoals ik vanmorgen deed -  Is hij vanmiddag klaar? En het antwoord luidt:Jazeker, hij is vanmidag wel klaar...Dan hebben die woorden niet de betekenis die ik er als Europeaan geneigd ben aan te geven. Want het is alleen maar een gebaar van vriendelijkheid. Als ik vervolgens vraag: Afsprak..? (met een a..) en dat wordt beantwoord met Afsprak...!, dan krijgt de dialoog al meer het karakter van een afspraak. Vervolgens voegde ik er aan toe (gevonden in een toeristenboekje Papiamentu): Sita ta sita... ( afspraak is afspraak...) En toen begonnen ze te lachen. Vooral de dame van de twee die mijn auto kwamen halen. De man zei tegen mij: Mener (met een e in het Papiamnetu) dat betekent wel afspraak, maar dat is de afspraak die je met een meisje maakt voor een avondje uit. U bedoelt: Palabrashon! Dus vraag ik lachend:  Is de auto vanmiddag klaar? Palabrashon? En zij antwoordden beide met: Palabrashon...! .


En nu begin ik een beetje hoop te krijgen dat de auto inderdaad vanmiddag klaar is... Hoewel, dat andere afspraakje...?


Ayo!
Broer









   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten