woensdag 18 januari 2012

EERSTE  VOORSTELLEN...

Vanmorgen heb ik mijn z.g. URGENTIENOTA ingediend bij de Kerkenraad. Ik ben heel erg benieuwd naar de reactie. Op basis van de inhoud van de column van gisteren doe ik een aantal voorstellen om zo snel mogelijk tot integratie te komen van Bonairianen en de anderen in de kerk. En verder ook om de hier tijdelijk verblijvende Nederlanders Bijzonder Lid van de kerk te laten zijn, zolang ze hier zijn. Ze zouden gedurende de periode van hun verblijf hier een Vaste Vrijwillige Bijdrage in geld moeten leveren. Bovendien zouden ze in die periode  Bijzonder Ambtsdrager kunnen zijn of ander vrijwilligerswerk kunnen doen. Op de Gemeentevergadering van 29 januari a.s. kan men zich melden... Er moet n.l.  heel veel gebeuren aan de kerkelijke infrastructuur. Wat dat betreft is het net als met de wegen op het eiland. De eerste reactie uit de Kerkenraad is overigens positief....Nou de Nederlanders nog... 


HET MAKEN VAN EEN LITURGIE

Wat mij hier in mijn werk nogal zwaar valt is iets wat ik helemaal niet verwacht had. En dat is het elke week maken van een Orde van Dienst voor de komende zondag. Men kent hier een aantal liederen uit de oude Hervormde bundel die wij in de jaren 50 op de Lagere School gebruikten. Het Liedboek voor de Kerken is volledig onbekend. En de Geneefse Psalmen vindt men saai. 

Dus moet ik mij voor een kleiner deel verlaten op de Evangelische Liedbundel en Johannes de Heer  (wie mij kent weet wat ik daaraan beleef...) en voor een groot gedeelte op twee onvertaalde Papiamentse Liedbundels. Ik begrijp nauwelijks iets van wat er staat, maar moet wel kiezen. Gelukkig helpt Desiree, de preses van de Kerkenraad,mij vaak een handje.Maar het kost verhoudingsgewijs veel te veel tijd. Ook het ontwikkelen van een Nieuwe Bonairiaanse Liedbundel behoort tot de nieuw te creëren infrastructuur. 


LEUKE EIGENTIJDSE PLAATJES

Thuis heb ik op mijn PC een file met leuke eigentijdse illustraties voor de liturgie (Mille Images d' Evangile). Ik ben vergeten ze  op een USB stick mee te nemen. Nu moet ik de plaatjes om de liturgie mee te ondersteunen van Internet halen. Nou, van die plaatjes word je in de regel niet blij... Weet iemand een oplossing...? 

EN VERDER

Het was vandaag een prachtige dag. Vanmorgen waren Marloes.Minke en Noelle voor het eerste hier op de Kaya Proud op bezoek. Een feest. 

Noelle in haar tentje...










Zeg nou zelf....


Beppe Janke...


Aan het eind van de middag liepen Janke en ik naar het centrum, omdat wij van Roeland hadden door gekregen dat Yvo Opstelten daar in een hagelwit tropenkostuum rondliep. (Ik wil hem graag ontmoeten om eens met hem een wedstrijdje te doen wie het laagst kan...) Wij hebben hem niet gezien, maar op de pier bij Karel's (een begrip op Bonaire) ontmoetten wij wel onze neef Ronald, de zoon van Roel en Froukje uit Leeuwarden, die hier met een vriend een weekje aan het duiken is. Een hele leuke ontmoeting tegen de achtergrond van het vertrek van de Noorddam van de Holland America Line





                                                                                 Janke, Dave, Ronald...











Geen opmerkingen:

Een reactie posten